واحد بهداشت محیط

بهداشت محیط بیمارستان شامل کلیه اقداماتی است که از انتقال عوامل بیماریزای محیط خارج به داخل بیمارستان و بالعکس جلوگیری می کند. در این راستا عوامل محیطی همچون آب، فاضلاب، ‌زباله،‌ هوا، غذا و ... باید به نحوی کنترل شوند تا علاوه بر ایجاد محیطی سالم و بهداشتی،‌ به بهبود بیماران نیز کمک نماید. با توجه به تعریف بهداشت محیط و مسئولیت فردی در برابر سلامت افراد جامعه، ‌رعایت مسائل بهداشتی در محیط کار بیمارستانی از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد؛ از این رو بهداشت محیط بیمارستانها رابطه مستقیمی با میزان شیوع عفونتهای بیمارستانی داشته که رعایت این امر به عهده بخش خدمات و نیز پرسنل شاغل می باشد.

همانطور که کار برای سلامت و احساس راحتی افراد مفید است، تحت شرایطی نیز می تواند برای سلامتی اثرات سوء داشته باشد؛ از آنجایی که افراد شاغل در بخشهای درمانی بیش از سایرین در معرض بیماری ها قرار دارند لذا در صورت عدم رعایت بهداشت محیط در بیمارستان، بیشتر از دیگران آسیب دیده و یا بیمار می شوند و از طرف دیگر وضعیت سلامتی شخص نیز بر کیفیت وکمیت کارتاثیر می گذارد.

مبتلایان به بیماری های واگیر در صورت عدم رعایت مسائل بهداشتی، علاوه بر به خطر انداختن جان خود، سایر همکاران یا افراد جامعه را نیز در معرض خطر قرار می دهند. افرادی که می خواهند در محیطهای در معرض خطر مانند بیمارستانها، کلینیکهای تزریقات و پانسمان، مشغول به کار شوند (به خصوص افرادی که نظافت آن محیط ها را به عهده دارند) بایستی از نظر آگاهی و توانایی عملی به حدی برسند که نه تنها خود بیمار نشوند، بلکه بتوانند بانظافت صحیح ورعایت کلیه مسائل مربوط از سرایت بیمار ها جلوگیری نمایند. چرا که بدیهی است بازده و کارآیی یک فرد سالم بیش از فرد ناسالم می باشد.

شرح وظایف:

۱. انجام بازدید و نظارت بهداشتی مستمر روزانه برابر مقرارت و بر حسب ضرورت از کلیه قسمتهای بیمارستان .

۲. نظارت وکنترل بر امر تفکیک،جمع آوری،حمل ودفع موائد زائد جامد

۳. طراحی برنامه عملیاتی مدیریت پسماندها بر اساس برنامه استراتژیک بیمارستان با عناوین کاهش حجم پسماندهای عفونی

۴. انجام تست بررسی عملکرد دستگاه اتوکلاو بیخطرساز  بیمارستان با استفاده ازویال باسیلوس استئاروترموفیلوس وکسب نتایج وتکمیل فرم خوداظهاری وارسال فرم مربوطه به مرکز بهداشت شهرستان مهدی شهر

۵. نظارت و پیگیری برنامه های مستمر و شستشوی قسمت های مختلف بیمارستان و گندزدایی بر اساس ضوابط و دستورالعملهای ابلاغی

۶. نظارت بر دفع بهداشتی فاضلاب بیمارستان

۷. شستشوی منابع آب بیمارستان

۸. نمونه برداری از آب بیمارستان از سه منطقه و انجام آزمایش میکروبی بصورت ماهانه و آزمایشات شیمایی هر شش ماه یکبار

۹. انجام تست کلرسنجی روزانه از آب بیمارستان و ثبت نتایج آن

۱۰. نظارت و کنترل بر سیستم گرمایش، سرمایش، تهویه بیمارستان

۱۱. پیگیری رفع نواقص بهداشت محیطی از طریق مسئولین قسمتهای ذی ربط

۱۲. برنامه ریزی و نظارت و پیگیری بهسازی محیط بیمارستان

۱۳. شرکت کارشناس بهداشت محیط بیمارستان در کلیه جلسات کمیته کنترل عفونت

۱۴. نظارت بر مبارزه و کنترل حشرات و جوندگان و حیوانات مزاحم با در نظر گرفتن شرائط بهداشتی و زیست محیطی

۱۵. نظارت فنی و بهداشتی مستمر بر نحوه کار آشپزخانه شامل: شرایط بهداشت محیطی آشپزخانه، وضعیت سردخانه، انبار نگهداری موادغذایی، سرویسهای بهداشتی، بهداشت فردی پرسنل بخش، اطاق استراحت پرسنل بخش، شستشو و ضدعفونی ظروف، شستشو و ضدعفونی سبزیجات خام مورد استفاده، وضعیت بهداشتی موادغذایی آماده طبخ وسایل و ظروف مورد استفاده

۱۶. نظارت بر امور بهداشت محیط مراکز کار با اشعه و کنترل سلامت کارکنان پرتو پزشکی باتوجه به شرایط و مقررات

۱۷. تهیه گزارش مشکلات بهداشت محیطی با مسئولین ذیربط بیمارستان و پیگیری در جهت رفع نواقص

۱۸. مشارکت در برنامه ریزی و اجرای برنامه های آموزش بهداشت در زمینه بهداشت محیط بیمارستان برای کارکنان، بیماران، مراجعین و کارآموزان

۱۹. جمع آوری، تنظیم، طبقه بندی و تحلیل اطلاعات آمارهای مورد نیاز بهداشت محیط قسمتهای مختلف بیمارستان

۲۰. مستندسازی فعالیت ها و تنظیم گزارش و ارسال به مسئولین ذیربط

و انجام سایر امور مرتبط محوله از طریق مسئولین ذیربط

لیست اخبار صفحه :1
خانم اسماء حسین زاده
واحدهای پشتیبان - کارشناس مسئول بهداشت محیط

خانم اسماء حسین زاده

لیسانس بهداشت محیط
شماره تماس داخلی: 825
رایانامه (E-Mail):